Setter pris på grønt pust

Fotocredit: Sindre Blålid Kvalheim

Sogn og Fjordane Fiskarlag er lite imponert over fylkespolitikernes arbeid for fiskerinæringen.

september 8, 2015

fjordenestidende-20150908

Artikkelen er publisert i Fjordenes Tidende 08.09.15 • Sindre Blålid Kvalheim sindre@fjt.no

– Maktaksen i Sogn har bestemt for mye og fiskeri har vært nedprioritert av fylkespolitikerne, slår daglig leder Oddmund Kvalheim i fiskerlaget fast. En som vil gjøre noe med det er Stein Malkenes, som håper å bli Miljøpartiet De Grønnes første representant på fylkestinget i Sogn og Fjordane.     – Vi ser på fiskeriene som en del av omleggingen fra det fossile næringslivet til evigvarende arbeidsplasser, og at det ikke finnes politikere på fylkestinget som aktivt arbeider for fiskeri synes vi er veldig merkelig, sier Malkenes.

Opererer fra Sogn

Sist uke besøkte han fiskerlagets kontor i Måløy. MDG går til valg på at fiskeripolitikk og  forvalting av kyst- og havområdene blir en ny og sentral del av fylkestingets arbeid. – Oddmund fortalte meg at fylkeskommunen har en godt

skjult fiskerikonsulent, men at vedkommende sitter i Leikanger og knapt er på kysten og arbeider med fiskeriene. Lena Søderholm har stillingen fagkoordinator for sjømatnæringa i fylkeskommunen. – Det er naturlig at om ikke denne stillingen har kontorsted på kysten, så må hun i alle fall ha faste dager og uker på kysten hvor hun driver med fiskeripolitikk, sier Malkenes. Både fiskerlaget og Vestnorges fiskesalslag har tilbudt fylkeskommunen gratis kontorplass i Måløy, uten at de har benyttet seg av tilbudet. – Det må være minst ett år eller to siden hun har vært oppom kontoret her, sier Kvalheim. – Og det illustrerer holdningen til fylkesadministrasjonen og fylkespolitikerne, mener Stein Malkenes, som mener landbruket tar for mye fokus i fylkespolitikken. – Med omstruktureringen i fiskerinæringen, er det nå for få som taler næringen sin sak? – Ja, det tror jeg nok. Og om de ikke var flere tidligere, så var de i alle fall dyktigere, mener Oddmund Kvalheim.

Seismikkbåter

MDG vil legge til rette for etablering av flere lokale fiskemottak i fylket. Da er fiskerlaget opptatt av at forholdene til sjarkfiskerne må bedres. Kvalheim viser til utfordringen som makrelldorgene har opplevd med seismikkskyting utenfor Vågsøy og Bremanger den siste tiden. Følgene er elendige fangstresultater. – Den ene av to seismikkbåter lå helt inne ved Kråkenes og vi klarte til slutt å få båtene bort. De hadde tillatelse til å skyte helt til makrellsesongen begynner, men den begynner jo ikke den dagen fiskerne drar på sjøen. I Fosnavåg starta man med mottak av makrell 5. august og da burde man jaget bort seismikkbåtene 14 dager tidligere, mener Kvalheim. Partileder Rasmus Hanson (MDG) spurte nylig fiskeriminister Elisabeth Aspaker (H) om hun ville sikre at fremtidig sesongfiske ikke forstyrres av seismikk gjennom et forbud i fiskeperioden. Partiet ønsker også at Fiskeridirektoratet, og ikke Oljedirektoratet, skal håndheve tillatelser for seismikkskyting. – Det kan ikke forventes at alle seismikksamlinger bare skal foregå i perioder med lite fiskeriaktivitet, svarte statsråden, som mener dagens ordning fungerer godt. Stein Malkenes ønsker også at man i Sogn og Fjordane starter et prøveprosjekt hvor man forbyr taretråling. Oddmund Kvalheim er positiv til tiltaket, men tror ikke at man klarer å fjerne taretrålerne, som han helt klart mener påvirker fiskeriet i Sogn og Fjordane. – Fiskeyngelen må ha et sted å gjemme seg og vi vet at i Bremanger var det et kjempegodt torskefiske tidligere. Det er nå ødelagt og taretrålingen er i alle fall én årsak.